Tuesday 5 January 2016

Filled Under:
, , ,

5 Tips Agar Allah SWT Menerima Dan Memakbulkan Doa Harian Kita



#Bagaimanakah cara Allah memakbulkan doa hamba...hambanya? Ini memerlukan penjelasan yg tersirat. Fahaman kita tentang makbulnya sesuatu doa mungkin hanya mampu menyingkap selapis daripada kenyataan itu, tetapi disisi Allah mempunyai makna & tafsiran berlapis...lapis.

 Untuk menyingkap rahsia itulah rasulullah saw bersabda yg bermaksud:”Tidaklah seorang berdoa kepada Allah dengan doa kecuali Allah akan memberikan kepa&ya, samada dikabulkan segera di dunia lagi, atau disimpankan untuknya kebaikan di akhirat atau ditutupkan(kifarat) dosanya setakat doanya selama dia tdak doakan unsur...unsur dosa, memutuskan silaturrahmi atau mohon disegerakan. Maka sahabat berkata:

”Ya rasulullah bagaimana doa minta segera itu”? Baginda berkata:”Seseorang berdoa, aku berdoa tuhanku, maka perkenankanlah segera.”(Sunan Tirmizi no 3968, menurut Abu Isa hadis ini gharib)

Melalui hadis ini para ulama telah merumuskan bahawa doa itu dikabulkan melalui pelbagai kaedah & keadaan. Antaranya termasuk:

--------------

(+)1.Doa dimakbulkan serta merta.

Kebanyakan doa yg diajukan oleh para nabi & rasul dikabulkan serta...merta. Doa rasulullah saw menjelang perang badar misalnya, dikabulkan oleh Allah serta merta. Begitu juga doa Ibnu Abbas ra ketika meminta hujan semasa umat Islam dilanda kemarau yg dahsyat. Belum pun sempat Ibnu Abbas meletakkan tangannya ke bawah, hujan telah turun mencurah...curah.

Begitu juga dengan cerita 3 orang pemuda yg berdoa dengan wasilah amal masing...masing apabila terperangkap dalam sebuah gua. Sepertimana yg diberitakan dalam sebuah hadis yg panjang lagi masyhur. Pintu gua itu tergerak,(membuka ruang)serta...merta setiap kali salah seorang mereka selesai berdoa. Inilah bukti jaminan Allah swt melalui firmanNya yg bermaksud:”& apabila hamba...hmbaku bertanya kepadamu mengenai aku, maka beritahulah mereka sesungguhnya aku(Allah) sentiasa hamper kepada mereka. Aku memperkenankan permohonan orang yg berdoa apabila dia berdoa kepadaku.”(Surah Al...Baqarah2:186)

Fenomena produk kecantikan terkini
======================
A L O R A S K I N C A R E
======================


(+)2.Dikabulkan pada waktu lain.


Setiap kali juga sesuatu doa walaupun baik, datang daripada orang yg baik, pada waktu yg baik, tetapi Allah tangguhkan ke waktu lain. Hal ini kerana Allah saygkan hambanya itu. Allah sengaja berbuat demikian untuk menguji hambanya. Sehingga seorang hamba itu telah bersedia untuk menerima nikmat...nikmat Allah swt.
Misalnya Allah swt mengurniakan kekayaan setelah ada dalam hati seorang hamba itu rasa syukur supaya tidak menjadikannya kufur dengan kekayaan. Allah kurniakan kekuasaan setelah ada dalam rasa hati seseorang itu sifat tawaduk & adil, supaya dia boleh menjadi pemerintah yg baik apabila sudah berkuasa.

Jika tidak bersedia, dibimbangkan nikmat itu boleh bertukar menjadi bala. Itulah yg disebut “Istidraj” yakni pemberian Allah yg merupakan satu kutukan & memudaratkan untuk Iman & Islam seseorang yg derhaka kepa&ya. Oleh sebab itu, seringkali juga Allah menahan pemberianNya kerana kasih saygNya pada seseorang. Inilah yg dinukilkan oleh Prof. Dr. K.H. Muhibbudin Waly dalam bukunya Hakikat Hikmat Tauhid & Tasawuf:”Ka&g...ka&g Allah memperlambat dalam memperkenankan doa mereka kerana Allah sangat suka & cinta mendengar suara doa yg selalu diucapkan oleh hambaNya itu kepa&ya.”



(+)3.Dihindarkan bahaya.


Doa kita ka&g...ka&g dikabulkan Allah dengan cara dihindarkan daripada bahaya yg mungkin datang. Kita tidak tahu apa bahaya yg ada dihadapan, lalu Allah datangkan halangan. Boleh jadi kita akan ditimpa penyakit kronik, mengalami kemalangan jalan raya, difitnah atau sebagainya. Namun dengsn doa yg kita panjatkan kepada Allah swt, Alah selamatkan kita sebagai ganti apa yg didoakan.
Hakikat ini sangat sulit untuk difahami kerana ditunaikan tanpa sedar. Kenapa? Yalah, kita minta yg lain tapi Allah berikan yg lain. Namun yg lain itu lebih besar & lebih bernilai berbanding apa yg kita minta. Misalnya, kita minta kejayaan dalam perniagaan sebaliknya Allah hindarkan dari penyakit...penyakit kronik. Bukankah itu sesuatu yg lebih baik?
Ingatlah apa yg Allah tegaskan menerusi firmanNya”Difardukan kamu peperangan padahal kamu membencinya, boleh jadi apa yg kamu benci baik untuk kamu, & boleh jadi apa yg kamu sukai mungkin membawa mudarat untuk kamu. Allah lebih mengetahui se&gkan kamu tidak mengetahui”(Surah Al...Baqarah 2:216)



(+)4.Allah berikan sesuatu yg lebih baik di akhirat.

Hidup di dunia Cuma sementara. Akhirat itu yg lebih baik & kekal. Firman Allah:”& akhirat itu lebih baik & kekal.”(Surah Al...A’la 87:17) Beruntunglah kita mendapat sesuatu kurnia di akhirat berbanding kurnia di dunia ini. Sebagai perbandingan, sehelai rumput di akhirat adalah lebih baik daripada sebutir mutiara di dunia. Itu baru sehelai rumput. Baygkan sebutir mutiara di syurga. Ia sesungguhnya bukan sahaja lebih kekal malah lebih bernilai daripada sebutir mutiara di dunia. Orang yg berdoa & doanya tidak dikabulkan di dunia, doa itu akan dikabulkan di akhirat kelak, insya Allah. Doa yg dikabulkan di akhirat itu lebih kekal daripada dikabulkan di dunia lagi. Ka&g...ka&g Allah menahan kekayaan yg kita pinta di dunia kerana Allah hendak memberikan kita kekayaan di akhirat. Kekayaan di akhirat bererti syurga. Menyedari hakikat ini, seharusnya kita tidak akan jemu berdoa & tidak akan berputus asa. Bagi orang yg yakin akan kehidupan akhirat, mereka akan terus menerus berdoa sekalipun doa mereka seolah...olah tidak dikabulkan di dunia ini.

Banyak doa...doa yg diajarkan oleh Allah kepada kita. Manfaatnya adalah untuk hari akhirat. Doa minta dimatikan dengan iman, masuk ke dalam syurga dengan iman, terhindar dari api neraka, minta dibangkitkan dalam keadaan bersama...sama orang yg membuat kebaikan & tidak ditempatkan bersama orang...orang zalim.


(+)5.Kifarat kepada dosa. .

Manusia sentiasa berdosa kepada Allah sama ada yg disengajakan ataupun tidak. Dosa ialah pendinding daripada mendapat bantuan, keampunan & kasih saying Allah. Kita mengharapkan dosa itu diampunkan dengan taubat atas dosa...dosa yg kita sedari. Namun apakah jaminan taubat kita telah diterima sekalipun telah menempuh syarat...syaratnya? Bagaimana pula dosa yg kita lakukan tanpa kita sedari? Itu lebih sukar untuk diatasi. Mana mungkin kita bertaubat atas dosa...dosa yg kita rasa kita tidak melakukannya? Maka disinilah peranan doa...doa yg kita panjatkan kepada Allah swt. Doa...doa itu menjadi sebab untuk dosa...dosa kita itu diampunkan walaupun bukan itu yg kita pohon kepada Allah swt. Orang yg berdoa kepada Allah sentiasa disaygiNya. Tanda Allah sayg kepa&ya adalah dengan mengampunkan dosa orang itu walaupun dia tidak meminta ampun. Inilah kehebatan & kebesaran sifat al_Afu(yg maha Pemaaf) & Al...Ghaffar(yg Maha pengampun) Allah swt salah satunya ialah Dia mengampunkan dosa...dosa hambaNya walaupun hamba yg berdoa itu tidak meminta ampun.




0 comments:

Post a Comment